fredag 19 oktober 2007

Försäkringar..

För en tid sen var jag och inhandlade en ny dator på ett specialerbjudande hos en viss stor elektronikkedja. Som vanligt är det en jag-vet-allt-om-datorer-försäljare som servar mig i butiken, han försöker vid två tillfällen övertala mig att köpa en bättre och avsevärt dyrare dator än den jag är intresserad av. Indirekt säger han att datorn som säljs på erbjudandet är skit, och om jag "bara lägger till 3 000 :- får jag myyyycket bättre grafikkort". Jag poängterar att jag varken kommer spela några spel eller arbeta med något grafikkrävande, jag vill bara ha en laptop att ligga och fisa i soffan med. Visst, fnyser Mr datorexpert och försöker i nästa andetag pracka på mig en jävla mus för 199:- och en lila-svart datorväska för närmare 300. Nejnej. Jag vill bara ha datorn. OK, vi går till kassan då den oundvikliga frågan kommer: "Jaha och du vill väl såklart ha försäkring?"
"Är det inte garanti?"
"Jo, men den täcker bara fabriksfel"
"Jaha. Men er försäkring verkar dyr för en sån billig laptop.. känns inte som det är värt det. Dessutom har jag en hemförsäkring"
Nu småskrattar försäljaren lite.
"Men den självrisken är hög, vettu"
"Ja men er är inte så låg den heller.. jag skiter i försäkringen."
Nu blir han sur. Nästan otrevlig. Jag betalar och åker hem.

Dagen efter åker jag och handlar mat. Utanför affären står ett par försäljare från en stor mobilleverantör som ger standarderbjudandet "Vill du ha ny telefon?".
Vafan tänker jag. Jag vill nog ha en ny telefon, man får ändå ringa upp månadskostnaden så jag slår till. Dessutom är jag trött på att krediterna på kontantkortet tar slut i tid och otid, senast halv 5 på morgonen efter en krogrunda, full som ett ägg med enda tanken att hitta en taxi.
Iallafall. Efter att avtalet är tecknat och försäljaren i 5 minuter förklarat hur jävla bra mitt val är (även om jag känner mig lurad nånstans..) kommer det igen: "Sen har vi den här jättebra och förmånliga försäkringen".
"Jaha. Vad kostar den då om den är så förmånlig?"
"Bara 299:- i månaden"
Jag gör en snabb kalkylering i huvudet: 300 X 24 = 7200 jävla spänn totalt. För det kan jag köpa nästan tre telefoner utan abonnemang.
"Näe jag skiter i det.. det är väl garanti på skiten"
"Ja men det gäller ju bara fabriktionsfel och bla bla"
"Mmm men jag ska vara rädd om den"
Vid det här laget har den andra försäljaren kommit tillbaka till båset dom jobbar i. Han tittar på mig nästan förskräckt.
"Ska du inte HA försäkringen??!"
"Nej"
"Men den är JÄTTEBRA"
Han ser ut som om han sett ett jävla spöke eller nåt.
"Näe jag skiter i försäkringen, det är inte värt det"
Nu blir han arg. Jag antar att han ser sina provisionspengar gå upp i rök.
"Men.. det är en utomordentlig försäkring!"
"OK. Men ge mig telefonen bara så jag kan gå och handla. Jag vill inte ha nån försäkring"
Säljaren mumlar något, jag anar att han har gråten i halsen.

Nej gott folk. Skit i försäkringen. Lägg pengarna på något annat, eller spara dom och köp nytt istället om du nu råkar supa bort din bakmaskin.

Inga kommentarer: